De ondernemers achter Topticketshop hebben verstand van online zakendoen. In dit artikel leggen wij jou uit waarom 95% van alle bezoekers van Topticketshop niet doorheeft dat het gaat om secundaire ticketing. De website van Topticketshop is met zorg ingericht en waarschijnlijk ontworpen door slimme online marketeers. Hierbij hebben zij vooral gefocust op 1 doel, consumenten zo snel mogelijk overtuigen om een kaartje te kopen via hun secundaire ticketingwebsite. Benieuwd waarom u erin bent getrapt en niet goed heeft opgelet? Wij leggen het stap voor stap uit.
Stap 1: Vertrouwen via Google
In de eerste stap heeft u gegoogled op een voorstelling, bijvoorbeeld ‘Soldaat van Oranje’. De eerste hit die naar boven komt is Topticketshop, dit komt omdat Topticketshop adverteert bij Google. Door het tonen van sterren wekt de advertentie vertrouwen op bij de online bezoeker. Nergens staat vermeld dat Topticketshop een secundair ticketingbureau is. De eerste hit geeft juist vertrouwen en het lijkt alsof de website het officiële verkoopkanaal is.
Stap 2: Een met zorg samengestelde landingspagina
Hieronder zie je de pagina waar de online bezoeker terecht komt. Wat vooral opvalt zijn wederom de vijf sterren die prominent in de afbeelding geplaatst staan. Ook de link die doorverwijst naar neppe reviews staat prominent in beeld. De online bezoeker wordt naar deze elementen op de pagina gelokt, het valt dus bijna niet op dat rechtsboven op de pagina in een klein lettertype de opmerking “Topticketshop is de nr. 1 specialist in secondary ticketing” staat. Daarnaast is het heel veel consumenten niet duidelijk wat secundary ticketing is.
De nadruk van deze pagina ligt op het opbouwen van vertrouwen. De beoordelingen van Topticketshop staan zowel in de header, de slider en de sidebar. Daarnaast geven zij per datum aan dat er nog maar enkele kaarten beschikbaar zijn, een conversie-tactiek die ook succesvol gebruik wordt door booking.com.
Stap 3: De online bezoeker heeft niet door dat het secundaire tickets zijn en kiest een datum
Men kiest een datum en komt terecht op de bestelpagina. Deze pagina is van cruciaal belang omdat Topticketshop bij klachten vaak naar deze pagina’s refereert. Hier staat namelijk letterlijk dat het gaat om secundaire ticketing.
Wat Topticketshop op deze pagina erg goed toepast is de psychologie achter webpagina’s. Online bezoekers scannen namelijk webpagina’s en bekijken altijd visuele aspecten eerder dan lange stukken tekst. Door de vermelding van secundaire ticketing in een tekstballon te stoppen van ruim 5 regels en 69 woorden is de kans dat consumenten dit daadwerkelijk lezen klein. Dat heeft niets te maken met ‘domme consumenten’ maar simpelweg met psychologie. Door de tekst te beginnen met een algemene zin haakt 95% van alle online bezoekers zeker af met het lezen van de tekstballon.
Bent u fan van Soldaat van Oranje? Dan heeft u geluk! Topticketshop heeft nog tickets beschikbaar voor Soldaat van Oranje op Zondag , 18 Februari 2018 om 14:00 uur op locatie De Theaterhangaar Katwijk. “
Ook is het slim dat Topticketshop de titel van ‘Soldaat van Oranje’ onder de tekstballon plaatst. Zo begint een groot deel van de consument pas met lezen onderaan de titel (wederom psychologie).
Daarnaast zorgen de buttons direct onder de tekstballon voor een interactiemoment waardoor de online bezoeker direct overgaat op het online bestellen en de tekstballon eigenlijk overslaat. Ook op deze pagina gebruikt Topticketshop in de sidebar een opvallend tekstveld met een grote titel om u eraan te herinneren dat u ‘De Beste Tickets’ koopt.
Stap 4: Nog meer vertouwen met nepreviews
U heeft het aantal kaarten en de datum gekozen. U drukt op de grote knoppen om te zoeken naar beschikbare tickets. Uiteraard gebruikt Topticketshop deze laatste stap om nog meer vertrouwen te geven over hun diensten door alleen maar overweldigend positieve reviews te laten zien. Uiteraard ziet de klant niet de overweldigend negatieve reviews op Trustpilot of Klacht.nl.
Stap 5: Druk op de ketel
U heeft geluk! Topticketshop heeft nog 2 van de beste kaarten beschikbaar voor Soldaat van Oranje. Door de consument 60 seconden te geven gaat deze veel sneller over tot het doen van een aankoop. Topticketshop doet namelijk een onweerstaanbaar aanbod en de consument moet nu, binnen 60 seconden beslissen. Deze conversietactiek heeft zich al talloze keren bewezen en wordt ook bij veel ‘eerlijke’ bedrijven toegepast.
Uiteraard is deze stap alleen bedacht om meer te verkopen. Aangezien Topticketshop niet het primaire ticketingbureau is hebben zij de kaarten helemaal niet in hun bezit. Zij kunnen dus geen kaarten vasthouden aangezien zij geen beschikking hebben over het verkoopsysteem van het desbetreffende theater.
Helaas, u heeft een kat in de zak gekocht
Bovenstaande stappen laten precies zien hoe een consument overgaat tot een aankoop bij Topticketshop. Bent u ontevreden over de diensten van Topticketshop? Deel dan uw eerlijke review op onze website of Facebookpagina.